Telemedycyna w POZ
Konsultacje z lekarzami przez telefon albo online były – podczas pandemii – codziennością, także w przychodniach POZ. Okazuje się, że część placówek poszła z duchem czasu i wciąż oferuje dostęp do lekarzy w takiej formie. Aż 36% osób biorących udział w badanu opinii Medunit przyznaje, że w ich przychodniach POZ możliwość konsultacji z lekarzem za pośrednictwem telefonu lub internetu, została wprowadzona w pandemii ale wciąż jest dostępna. Co czwarty rodak deklaruje, że u niego taka forma wizyt skończyła się wraz z końcem pandemii. Blisko 30% nie wie, czy taka formuła leczenia (w jego przychodni) jeszcze istnieje.
Telemedycyna w cenie
Tymczasem z najnowszego badania opinii przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Medunit wynika, że wśród największych plusów tradycyjnych przychodni POZ są, według Polaków, cztery kwestie. Po pierwsze bezpłatne usługi (tak odpowiedziało 47%), po drugie lokalizacja blisko domu (50%), po trzecie możliwość otrzymania recepty online (prawie 33%), a po czwarte możliwość odbycia teleporady w ramach placówki POZ (prawie 28%).
Co jeszcze, poza rozwiązaniami technologicznymi i telemedycznymi, cenią rodacy w swoich placówkach POZ? Z badania Medunit wynika, że dla Polaków ważne jest „chodzenie” do tego samego lekarza od lat, który zna historię medyczną pacjenta (36%). Kluczowy jest też poziom wiedzy medyka (tak odpowiedziało blisko 30% badanych).
Wśród negatywów jest zbyt długi czas oczekiwania na wizytę lekarską w ramach POZ (35%), słaba organizacja placówki (23%), niemiłe panie w rejestracji (15%), zbyt mało uwagi poświęcanej pacjentowi podczas wizyty stacjonarnej (15%) oraz problem z wypisaniem recepty lub skierowania na badania (blisko 10%).
Trzeba przyznać, że odpowiedzią na powyższe problemy są konsultacje telemedyczne (oczekiwanie na wizytę jest krótsze, a konsultację można umówić online pomijając panie z recepcji). Okazuje się, że rodacy wciąż wolą chodzić do lekarza stacjonarnie (tak deklaruje 40% ankietowanych), ale gdy zajdzie taka potrzeba chętnie korzystają z teleporad w ramach POZ (również 40%). Ich zdaniem najlepsze jest leczenie hybrydowe, czyli dopasowane do konkretnych potrzeb, dolegliwości i stanu zdrowia pacjenta.
Pacjenci cenią też recepty online
Aż 53% ankietowanych biorących udział w badaniu opinii przeprowadzonym dla Medunit zadeklarowało, że korzysta z recepty online (czyli recepty wystawionej podczas konsultacji lekarskiej online/teleporady) w ramach opieki w przychodni POZ. Co trzeci ankietowany (32%) twierdzi, że dotychczas nie miał takiej potrzeby, ale nie wyklucza tego w przyszłości.
Rodacy, zapytani o to, czy łatwo uzyskać receptę online w ich przychodni POZ, odpowiadali, że łatwo (31%), bardzo łatwo (18%) lub średnio (blisko 27%). Tylko 6% odpowiedziało, że trudno dostać e-receptę, a 17% nie miało zdania (lub jeszcze nie korzystało z tego rozwiązania).
Informacje zawarte w artykule są dostępne dla ogółu i mogą być wykorzystane i cytowane, pod warunkiem podania autora artykułu oraz źródła (wraz z linkiem).
Bibliografia
Badanie opinii przeprowadzone na zlecenie przychodni Medunit przez agencję badawczą SW Research. Termin badania: wrzesień 2024, metodologia: CAWI, N=1000 (reprezentatywna grupa respondentów)