Gdzie jest mój lekarz rodzinny?
Wielu pacjentów nie wie lub nie pamięta, jak nazywa się ich lekarz rodzinny. Da się to sprawdzić w łatwy sposób - w Internetowym Koncie Pacjenta lub w przychodni, w której została złożona deklaracja.
Jak zmienić przychodnię? Zmiana lekarza POZ
W pierwszej kolejności należy wybrać przychodnię oraz lekarza, do którego chcielibyśmy się zapisać. Warto zwrócić uwagę, czy wybrana przez nas placówka ma podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Aby móc zmienić przychodnię, należy wypełnić deklarację. Można to zrobić na 2 sposoby - osobiście w przychodni lub elektronicznie przez Internetowe Konto Pacjenta (IKP) na stronie pacjent.gov.pl. Formularz można pobrać ze strony Narodowego Funduszu Zdrowia.
Co zrobić, jeśli chcę zmienić wybór lekarza rodzinnego online?
Zmiana przychodni online wymaga zalogowanie się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP), a następnie wybrania opcji "Moje konto". Na dole strony pod hasłem „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”, należy wybrać odpowiednią pozycję i kliknąć „Wypełnij deklarację”. Po wskazaniu placówki, trzeba wybrać lekarza rodzinnego, pielęgniarkę i położną, a następnie zatwierdzić.
W przychodni POZ Medunit lekarza rodzinnego można zmienić (lub zapisać się do przychodni) za pomocą aplikacji MEDUNIT NFZ.
Jak wybrać lekarza rodzinnego?
Lekarza rodzinnego możesz wybrać sam, poprzez wypełnienie deklaracji stacjonarnie w wybranej placówce podstawowej opieki zdrowotnej lub elektronicznie przez Internetowe Konto Pacjenta. Wzór deklaracji można pobrać ze strony pacjent.gov.pl.
Zmiana lekarza pierwszego kontaktu dziecka
Zmiana lekarza pierwszego kontaktu dziecka wygląda podobnie jak w przypadku dorosłego. W przychodni należy poprosić o ponowną możliwość wypełnienia deklaracji wyboru lekarza. Podczas składania deklaracji wymagana jest obecność jednego przedstawiciela ustawowego dziecka.
Możliwe jest również dokonanie wszystkich formalności elektronicznie, poprzez Internetowe Konto Pacjenta.
Zmiana lekarza rodzinnego - jakie dokumenty są potrzebne?
Zmiana lekarza rodzinnego nie wymaga przygotowania przez pacjenta wielu dokumentów. W przypadku zmiany lekarza online, należy przygotować swoje dane osobowe: imię i nazwisko, dane adresowe i kontaktowe (telefon, e-mail), numer PESEL. Niezbędny jest również profil zaufany, do którego zalogujesz się np. poprzez swój bank.
Warto zaznaczyć, że nie ma konieczności składania żadnych dokumentów w poprzedniej przychodni – po złożeniu nowej deklaracji wybór automatycznie przenosi się do wybranej placówki.
W przychodni Medunit zmiana lekarza POZ jest możliwa bez wyjścia z domu. Rejestracja to tylko 4 kroki:
Pobranie aplikacji na swój telefon.
Uzupełnienie swoich danych osobowych.
Zatwierdzenie deklaracji.
Korzystanie z darmowych konsultacji medycznych!
Zmiana lekarza rodzinnego - ile trwa?
Po złożeniu wniosku przychodnia powinna go zaakceptować w ciągu 7 dni. Może zdarzyć się jednak, że czas ten się wydłuży nawet do 3 tygodni.
W przypadku przychodni Medunit, po uzupełnieniu formularza oraz złożeniu deklaracji wyboru lekarza w aplikacji mobilnej, weryfikacja danych trwa maksymalnie 24 godziny.
Zobacz także: Aplikacja Medunit: Rewolucja w opiece zdrowotnej dzięki innowacyjnej aplikacji
Jak sprawdzić, czy przychodnia zobaczyła mój wybór i wpisała go w dokumentację?
Poprzez Internetowe Konto Pacjenta istnieje możliwość sprawdzania informacji, którego lekarza czy pielęgniarkę wybrano.
Co należy zrobić, gdy mój wybór nie został zaakceptowany przez przychodnię i nie mam wybranego lekarza na IKP?
W przypadku braku rozpatrzenia deklaracji przez przychodnię, należy skontaktować się bezpośrednio z placówką lub osobą zarządzającą. Możliwe jest, że wybrany przez nas lekarz aktualnie przebywa na zwolnieniu lekarskim lub ma przypisanych zbyt dużo pacjentów i nie może przyjąć kolejnego.
Zobacz także: Czy przychodnia może odmówić przyjęcia pacjenta?
Co ile można zmienić przychodnię? Co ile można zmienić lekarza rodzinnego?
Każda osoba ma prawo, aby 2 razy w roku, bezpłatnie, bez podania powodu, zmienić lekarza, pielęgniarkę czy położną POZ. Istnieją jednak wyjątki, które pozwalają na większą liczbę zmian bez konieczności ponoszenia opłaty dodatkowej, która wynosi 80 zł.
Czy w przypadku odrzucenia e-deklaracji, wchodzi ona w limit bezpłatnych zmian lekarza/pielęgniarki w ciągu roku?
W przypadku odrzucenia deklaracji nie wlicza się ona w limit bezpłatnych zmian.
Kim jest lekarz rodzinny?
Specjalista medycyny rodzinnej to lekarz, który zajmuje się diagnostyką oraz leczeniem pacjentów w każdym wieku. Aby móc wykonywać zawód lekarza rodzinnego należy ukończyć studia lekarskie, a następnie odbyć 4-letnie szkolenie specjalizacyjne z zakresu medycyny rodzinnej. Lekarz rodzinny często potocznie jest nazywany lekarzem pierwszego kontaktu.
Lekarz rodzinny pracuje na podstawie kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Do jego zadań należy m.in. udzielanie porad lekarskich, zlecanie określonych badań, prowadzenie leczenia, wystawianie zwolnień oraz kierowanie na odpowiednie leczenie specjalistyczne do poradni, ale także do szpitala czy sanatorium.
Przychodnia Medunit pozwala na umówienie się online na teleporadę i otrzymanie na tej samej wizycie e-skierowania, e-recepty czy zwolnienia lekarskiego.
Zobacz także: Blisko 40 proc. Polaków nie odczuwa różnicy między konsultacją stacjonarną a online u lekarza
Przeprowadzka a lekarz rodzinny
Do wyjątkowych sytuacji, zwiększających limit 2 bezpłatnych zmian na rok należą:
zmiana miejsca zamieszkania;
zamknięcie przychodni POZ;
ukończenie przez pacjenta 18. roku życia;
przejście lekarza POZ na emeryturę.
FAQ Zmiana lekarza rodzinnego
W przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia, pacjent może się zwrócić do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, a także skorzystać z porady dowolnego lekarza POZ, niezależnie od miejsca zamieszkania, i do którego lekarza, pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej złożył swoją deklarację.
Nie można mieć dwóch lekarzy rodzinnych. Do każdego pacjenta objętego opieką przychodni przypisany może być tylko jeden lekarz rodzinny.
Bibliografia
https://pacjent.gov.pl/artykul/jak-wybrac-lub-zmienic-swiadczeniodawce-poz
https://pacjent.gov.pl/artykul/jak-wybrac-lub-zmienic-swiadczeniodawce-poz
https://www.gov.pl/web/rpp/najczesciej-zadawane-pytania-i-odpowiedzi