Czy przychodnia może odmówić przyjęcia pacjenta?

Opublikowano 13.01.2025

Autor Redakcja MEDUNIT

Ludzie w kolejce do lekarza i gabinet

W polskim systemie ochrony zdrowia istnieją ściśle określone przepisy, które regulują sytuacje, gdy placówka podstawowej opieki zdrowotnej może odmówić przyjęcia pacjenta, oraz przypadki, kiedy pacjent ma prawo do odbycia wizyty (np. zagrożenia życia). Lekarz rodzinny jest osobą, która decyduje o tym, czy ze względów medycznych konieczne jest udzielenie pacjentowi świadczenia zdrowotnego w dniu zgłoszenia do przychodni.

Czy lekarz rodzinny może odmówić przyjęcia?

Lekarz ma prawo odmówić przyjęcia pacjenta w sytuacji, gdy nieokazanie pomocy pacjentowi nie będzie stanowić niebezpieczeństwa utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia. W sytuacji nagłej, gdy stan zdrowia pacjenta jest zagrożony, przychodnia podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek udzielenia pomocy.

Decyzja o nieprzyjęciu pacjenta lub zaprzestaniu leczenia powinna zostać odnotowana w dokumentacji medycznej.

Kiedy lekarz może odmówić przyjęcia pacjenta? Przykłady sytuacji

Do sytuacji, w których lekarz może odmówić udzielania świadczenia zdrowotnego, zalicza się:

  • przekonanie lekarza, że nie posiada on wystarczających kwalifikacji;

  • wyczerpanie dostępnych lekarzowi metod leczenia;

  • trudna sytuacja życiowa lekarza, w jakiej się znalazł;

  • stan fizjologiczny lub psychiczny lekarza (np. wyczerpanie);

  • pozostawianie w związku emocjonalnym z pacjentem;

  • agresywne zachowanie rodziny pacjenta wobec lekarza (np. podważanie jego kwalifikacji, używanie wulgaryzmów, odmowa zapłaty za świadczenia odpłatne).

Lekarz nie chce przyjąć pacjenta - co robić?

W takiej sytuacji pacjent ma kilka opcji - kontakt z kierownikiem przychodni POZ, skarga na przychodnię POZ, kontakt z odziałem NFZ czy znalezienie innej przychodni POZ, która przyjęłaby pacjenta, np. przychodnia Medunit.

Kontakt z kierownikiem przychodni

W momencie wystąpienia sytuacji, gdy lekarz nie chce przyjąć pacjenta, warto przyjąć odpowiedni sposób działania, aby znaleźć rozwiązanie. Ze względu na fakt, że placówki medyczne mają obowiązek zapewnić swoim pacjentom realną możliwość kontaktu z rejestracją i wyznaczenia terminu uzyskania porady lekarskiej, w przypadku odmowy przyjęcia - można skontaktować się z kierownikiem przychodni.

Kontakt z Rzecznikiem Praw Pacjenta i skarga na przychodnię

Pacjent ma również możliwość poproszenia o pomoc właściwego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, a także ma prawo złożyć skargę na daną przychodnię do Rzecznika Praw Pacjenta.

Skarga powinna zawierać dane skarżącego, dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy (nazwa przychodni) czy dokładny opis zdarzenia. Odwołanie się do Rzecznika Praw Pacjenta powinno być ostatecznością po wyczerpaniu innych możliwości kontaktu z przychodnią.

Inna przychodnia POZ - Medunit

W sytuacji, gdy dostęp do lekarza jest niemożliwy, a nam zależy na uzyskaniu pomocy, warto udać się do innej przychodni, która ma podpisany kontrakt z NFZ. Medunit - to miejsce, gdzie w łatwy i szybki sposób można skonsultować się z lekarzem rodzinnym, a także można otrzymać receptę, skierowanie czy zwolnienie lekarskie.

Odmowa rejestracji do lekarza - co zrobić w takim wypadku?

W sytuacji, kiedy rejestracja przychodni POZ odmawia rejestracji, Narodowy Fundusz Zdrowia doradza, aby w pierwszej kolejności zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienie sprawy. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, należy poprosić o pisemne wyjaśnienia odmowy. W przypadku, gdy pacjent uzna, że udzielona odpowiedź jest niewystarczająca oraz że zostały naruszone prawa pacjenta - należy zwrócić się po pomoc do swojego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

W niektórych sytuacjach niezbędny jest kontakt z Rzecznikiem Praw Pacjenta - zwłaszcza jeśli pacjent uważa, że naruszono jego prawa.

Lekarz nie chce przyjąć dziecka - co robić?

Zgodnie z polskim prawem, gdy dziecko jest chore i konieczność wizyty lekarskiej uzasadniona jest stanem jego zdrowia – obowiązkiem przychodni jest udzielenie świadczenia lekarza POZ w dniu zgłoszenia.

W sytuacji, kiedy nie jest możliwe, aby znaleźć porozumienie z przychodnią POZ, warto rozważyć zmianę miejsca. Dwa razy w roku można dokonać bezpłatnej zmiany wybranej przychodni POZ, natomiast każda kolejna zmiana będzie wiązała się z opłatą w wysokości 80 zł.

W nagłych przypadkach, gdy zdrowie lub życie dziecka jest zagrożone, warto udać się do dostępnych izb przyjęć i szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR).

Czy lekarz ma obowiązek przyjąć pacjenta?

Lekarz ma obowiązek przyjąć pacjenta, jeśli znajduje się on w stanie nagłym, a jego stan zdrowia zagraża życiu. Stan nagły to sytuacja, w której pacjent znajduje się w bezpośrednim zagrożeniu życia lub zdrowia, np. w przypadku zawału serca. Dodatkowo, wszystkie przychodnie POZ w godzinach swojej pracy powinny przyjmować w sytuacjach nagłych pacjentów spoza własnej listy, w tym:

  • pacjentów zamieszkałych na terenie innego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia;

  • pacjentów mieszkających na terenie tego samego województwa, jednak poza gminą, w której znajduje się konkretny POZ oraz poza gminami z nią sąsiadującymi.

Aby odbyć wizytę u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pacjent nie musi mieć dokumentów potwierdzających swoje prawo do świadczeń, gdyż dane zostaną zweryfikowane po podaniu numeru PESEL.

Odmowa rejestracji do lekarza - co zrobić w takim wypadku?

Osoby kierujące daną placówką medyczną mają obowiązek umożliwić rejestrację do lekarza POZ, a także poinformować pacjenta o możliwości uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej u innego lekarza.

W przypadku trudności z rejestracją do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej należy się zgłosić do rzecznika praw pacjenta pod numer bezpłatnej infolinii 800 190 590. Możliwe jest również bezpośrednie zwrócenie się do kierownika placówki z prośbą o wyjaśnienie sytuacji.

Brak miejsc u lekarza rodzinnego - co zrobić w takiej sytuacji? Co to znaczy?

Praca przychodni POZ powinna być tak zorganizowana, aby pacjent miał realną możliwość zapisania się do lekarza. Świadczenie lekarza podstawowej opieki zdrowotnej powinno być udzielane w dniu zgłoszenia, zgodnie z harmonogramem pracy placówki w przypadku uzasadnionego stanu zdrowia pacjenta. Sytuacje, w których pacjent jest odsyłany do podjęcia kolejnej próby rejestracji w następnych dniach nie powinny mieć miejsca.

W przypadku odmówienia rejestracji do lekarza rodzinnego, warto w pierwszej kolejności zwrócić się do kierownika podmiotu leczniczego z prośbą o wyjaśnienie sprawy. Na dalszych etapach można się skontaktować z Odziałem Wojewódzkim NFZ lub z Rzecznikiem Praw Pacjenta.

W nagłych przypadkach, gdy zdrowie i życie pacjenta jest zagrożone warto, skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych w izbach przyjęć i szpitalnych oddziałach ratunkowych, czyli SOR-ach.

Częsty brak miejsc w przychodni - co zrobić?

Gdy problem z umówieniem wizyty w przychodni trwa zbyt długo i pojawia się co jakiś czas, warto pomyśleć o innym rozwiązaniu. Alternatywą może być przychodnia Medunit, która oferuje dostęp do podstawowej opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia NFZ, jednocześnie pozwalając korzystać z funkcji przychodni, dzięki specjalnej aplikacji mobilnej. To oznacza, że pacjenci mogą otrzymać konsultację lekarską i leczenie (e-receptę czy e-zwolnienie) bez wychodzenia z domu.

FAQ Przychodnia odmawia przyjęcie pacjenta

Pacjentowi przysługuje prawo do skorzystania z osobistej wizyty u lekarza rodzinnego, gdy jego stan zdrowia tego wymaga, co oznacza, że lekarz nie powinien odmówić wizyty osobistej. Jeśli lekarz nie uwzględni osobistej potrzeby do wizyty, należy poinformować o tym kierownika przychodni i poprosić o weryfikację postępowania lekarza.

Wizyta w placówce medycyny rodzinnej posiadającej kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia bez deklaracji jest możliwa. Mowa tutaj o pacjentach, u których doszło do nagłego pogorszenia stanu zdrowia, a przebywa on aktualnie poza miejscem zamieszkania. W innym przypadku potrzebna jest deklaracja POZ lub wizyta prywatna (jeśli przychodnia oferuje taką opcję).

Według przepisów prawa istnieją konkretne sytuacje, w których lekarz może odmówić teleporady ze względu na konieczność odbycia wizyty osobistej.

Do takich sytuacji zalicza się:

  • pierwsza wizyta u wybranego lekarza POZ;

  • porada dotycząca podejrzenia choroby nowotworowej;

  • porada dotycząca choroby przewlekłej w przebiegu, której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów; porada dotycząca dziecka do 6. roku życia;

  • poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego.

Deklaracja na lekarza podstawowej opieki zdrowotnej nie ma terminu ważności, co oznacza, że obowiązuje do czasu zmiany placówki przez pacjenta, czyli złożenia deklaracji w innej przychodni POZ lub gdy placówka zaprzestaje udzielania świadczeń w ramach NFZ. 

Zakłada się, że lekarz ma przewidziane ok. 15-20 minut na pacjenta.

Placówka podstawowej opieki zdrowotnej powinna zaakceptować zmianę przychodni w ciągu 7 najbliższych dni, jednak to zależy od trybu pracy przychodni. W niektórych sytuacjach przychodnie wprowadzają nowy wybór do systemu do 3 tygodni. W Medunit weryfikacja nowych pacjentów trwa do 24 godzin.

Może zdarzyć się taka sytuacja, że placówka POZ odmówi przyjęcia e-deklaracji z związku z przekroczonym limitem na liście lekarza POZ, pielęgniarki POZ czy położnej POZ.

Przychodnia POZ powinna być dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00, wyłączając dni ustawowo wolne od pracy - weekendy i święta.

Sposób działania rejestracji powinien być tak zorganizowany, aby sprostać potrzebom pacjentów. W przypadku występowania problemów z dodzwonieniem się do swojej przychodni lekarza rodzinnego lub problemów z rejestracją w innej formie, należy to zgłaszać do Rzecznika Praw Pacjenta.

Personel przychodni powinien zapewnić zastępstwo za lekarza, który jest nieobecny w pracy. Obowiązkiem pracownika rejestracji jest udzielenie informacji, u którego lekarza można odbyć wizytę lekarską w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

W sytuacji, gdy dojdzie do pogorszenia zdrowia, warto skorzystać z punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Jeśli np. potrzebujesz przedłużenia leczenia (e-recepta na leki stałe) może skorzystać z usług przychodni POZ Medunit, która funkcjonuje online.  

Kiedy nie jest możliwe, aby dostać się do lekarza, w pierwszej kolejności warto zapytać się w rejestracji o możliwość odbycia wizyty u innego specjalisty. Jeśli regularnie występuje problem z umówieniem się do lekarza, warto rozważyć zmianę placówki. Pacjenci w Polsce mają możliwość bezpłatnej zmiany przychodni do dwóch razy w roku. Medunit to przychodnia POZ, która konsultuje pacjentów także online, dzięki temu pacjenci mają kontakt z lekarzem na odległość. 

Bibliografia

  • https://pacjent.gov.pl/archiwum/2023/pomoc-medyczna-w-swieta-i-w-nocy
  • https://www.gov.pl/web/rpp/najczesciej-zadawane-pytania-i-odpowiedzi
  • Inni czytali również
    Co znaczą oznaczenia odpłatności w receptach online?
    Co znaczą oznaczenia odpłatności w receptach online?

    Recepty online to wygodne rozwiązanie, które pozwala na wystawienie recepty bez konieczności wychodzenia z domu. Aby móc skorzystać z tego rozwiązania, należy zarejestrować się na platformie e-recepty i posiadać profil zaufany. Po wygenerowaniu recepty online, w jej górnej części znajduje się oznaczenie odpłatności. Oznaczenie to składa się z litery i liczby. Litera oznacza kategorię odpłatności, a liczba - procentowy udział pacjenta w kosztach leku.

    Artykuł
    04.11.2024
    Jak pozbyć się kataru? Najlepsze sposoby na ulgę w nieżycie nosa
    Jak pozbyć się kataru? Najlepsze sposoby na ulgę w nieżycie nosa

    Zatkany nos, cieknąca wydzielina i ciągłe kichanie – katar to jedna z najbardziej uciążliwych dolegliwości, która może znacząco utrudnić codzienne funkcjonowanie. Choć całkowite pozbycie się kataru wymaga czasu, istnieją szybkie i skuteczne metody, które pozwalają złagodzić objawy i poczuć ulgę. Dowiedz się, jak w prosty sposób poprawić swój komfort – od domowych sposobów, takich jak inhalacje i gorące napary, po skuteczne preparaty farmakologiczne.

    Artykuł
    20.01.2025
    Kobieta w aptece i lekarz z tabletem
    Jakie leki wypisuje lekarz rodzinny? Przegląd najważniejszych zasad

    Praca lekarza rodzinnego wiąże się z odpowiedzialnym i przemyślanym przepisywaniem leków. Jest to proces, który obejmuje nie tylko ocenę zdrowia pacjenta i wybór właściwej terapii, ale również przestrzeganie przepisów dot. wystawiania recept i refundacji. Lekarz pierwszego kontaktu może wypisywać recepty na dowolne leki, których potrzebuje pacjent.

    Artykuł
    13.01.2025
    infekcje-badanie-medunit
    Polacy nic sobie nie robią z choroby. Aż 7 na 10 rodaków łapie jesienne „choróbska” od innych

    Polacy ignorują infekcje. Aż 46,9% Polaków przyznaje, że mimo choroby i gorączki idzie do pracy, najczęściej z obawy przed niezadowoleniem szefa lub brakiem zastępstwa. Zamiast leczyć się, narażamy siebie i innych, co przyczynia się do szybkiego rozprzestrzeniania się infekcji.

    Artykuł
    05.11.2024
    eKonsultacja z eReceptą za darmo na NFZ w aplikacji Medunit
    Pobierz aplikację Pobierz aplikację