Jak zmienić przychodnię NFZ?
Zmiany placówki świadczącej usługi podstawowej opieki zdrowotnej można dokonać zarówno online, jak i stacjonarnie w nowo wybranym ośrodku.
Kiedy zmienić lekarza rodzinnego?
Zmiana przychodni, w tym zmiana lekarza rodzinnego, może nastąpić w dowolnie pasującym momencie, bez podania przyczyny. Warto pamiętać, że zmiana ośrodka oraz lekarza rodzinnego jest bezpłatna 2 razy w roku kalendarzowym. Od tej zasady są pewne wyjątki, które nie są wliczane w limit, m.in.:
zmiana miejsca zamieszkania;
osiągnięcie pełnoletności przez dziecko;
zamknięcie wybranej przychodni;
przejście lekarza na emeryturę.
Kolejna zmiana (ponad limit) kosztuje 80 zł.
Zmiana przychodni rodzinnej krok po kroku
Aby zmienić przychodnię, należy wypełnić deklarację wyboru w wersji papierowej w siedzibie nowej placówki. Można to także zrobić internetowo. Przykładem takiej przychodni POZ jest Medunit.
Formularz uzupełniany jest takimi danymi jak:
imię i nazwisko,
data urodzenia,
numer PESEL (lub seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość),
adres zamieszkania,
numer telefonu,
adres e-mail,
dane przedstawiciela ustawowego (jeśli deklaracja składana jest dla dziecka lub osoby ubezwłasnowolnionej).
Niezbędny będzie także dowód osobisty.
Jak zmienić przychodnię przez internet?
W dobie coraz lepszej dostępności usług przez internet nie inaczej jest ze zmianą świadczeniodawcy podstawowej opieki zdrowotnej. Można to zrobić poprzez IKP lub poprzez przychodnię.
Aby zostać pacjentem Medunit, należy pobrać aplikację mobilną MEDUNIT NFZ, następnie uzupełnić formularz oraz złożyć deklarację wyboru lekarza rodzinnego. Weryfikacja danych trwa maksymalnie 24 godziny.
Zobacz także: Aplikacja Medunit: Rewolucja w opiece zdrowotnej dzięki innowacyjnej aplikacji
Co jest potrzebne do zmiany przychodni online?
Aby zmienić przychodnię online, konieczny jest dostęp do Internetowego Konta Pacjenta. IKP dostępne jest dla każdego, kto ma nadany numer PESEL, a zalogować można się na nie przez profil zaufany, e-dowód, aplikację mObywatel lub konto internetowe w banku.
Po zalogowaniu na IKP należy wybrać zakładkę "Moje konto", a następnie na dole strony pod "Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)" kliknąć "Wypełnij deklarację". W deklaracji wybieramy lekarza, pielęgniarkę oraz położną i zatwierdzamy nasz wybór.
Jak przebiega proces weryfikacji podczas zmiany przychodni przez internet?
Deklaracja wypełniona przez internet zostaje przekazana do wybranej przychodni. Na Internetowym Koncie Pacjenta, po potwierdzeniu naszej deklaracji, będą widnieć dane nowej placówki i wybranych medyków.
Zmiana powinna zostać potwierdzona w ciągu 7 dni, ale zdarza się, że czas ten wynosi nawet 3 tygodnie. Przed akceptacją deklaracji można anulować lub dokonywać w niej zmiany.
Jakie są różnice między zmianą przychodni stacjonarnie a online?
Stacjonarna zmiana wymaga wizyty w wybranym ośrodku zdrowia, co może być utrudnione z powodu pracy czy innych obowiązków. Złożenie deklaracji online jest dużo prostsze i wygodniejsze, jednak jej rozpatrzenie może trwać nawet 3 tygodnie.
Jak zmienić przychodnię dla dziecka?
Najczęściej przy zmianie przychodni dla siebie zmieniamy też placówkę dla dziecka. Zasady są podobne, jednak istnieją pewne różnice.
Co jest potrzebne do zmiany przychodni dla dziecka?
Deklarację za dziecko można, podobnie jak w przypadku osoby dorosłej, złożyć także w Internetowym Koncie Pacjenta. Wystarczy zalogować się na nasze IKP, po czym wybrać zakładkę "Uprawnienia" i wybrać konto dziecka.
Kiedy przenieść dziecko do innej przychodni?
Po urodzeniu dziecka konieczne jest zapisanie go do wybranej przez siebie przychodni. Należy zrobić to odpowiednio szybko, ponieważ pierwsza wizyta u pediatry w placówce POZ odbywa się w już w pierwszych tygodniach życia najmłodszych pacjentów.
Jeżeli dana placówka nam nie odpowiada, można ją zmienić na podanych wyżej zasadach. Warto o tym pamiętać, ponieważ lekarz rodzinny (lub pediatra) spełnia ważną rolę - czuwa nad zdrowiem, realizuje szczepienia ochronne i, w razie potrzeby, kieruje do innych specjalistów.
Kryteria wyboru nowej przychodni
Często zmiana przychodni wynika z niezadowolenia z usług świadczonych przez obecną placówkę. Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowej przychodni? Do najważniejszych czynników, które warto rozważyć przy zmianie, należą:
Co zrobić, gdy nowa przychodnia odmówi przyjęcia pacjenta?
Jeżeli składasz deklarację w formie elektronicznej, w Internetowym Koncie Pacjenta w zakładce "Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)" widnieć będą złożone deklaracje i etap rozpatrywania.
Świadczeniodawca z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej nie ma prawa odmówić zapisu pacjenta do przychodni, oprócz sytuacji przekroczenia limitów medyków. W przypadku bezpodstawnej odmowy przyjęcia deklaracji, należy skontaktować się z miejscowym Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia.
Placówka POZ może odrzucić deklarację pacjenta, jeżeli został przekroczony limit osób, które mogą być objęte opieką jednego lekarza - 2750 osób, pielęgniarki - 2750 osób, lub położnej (dla kobiet, dziewczynek oraz niemowląt do 2 m.ż.) - 6600 osób.
Negatywne rozpatrzenie deklaracji może także pojawić się automatycznie w przypadku braku podjęcia jej z systemu przez przychodnię. Jeżeli Twoja deklaracja wyboru została odrzucona, konieczne jest bezpośrednie skontaktowanie się z wybraną placówką. Odrzucona e-deklaracja nie wchodzi limit darmowych zmian w ciągu roku.
Zobacz też: Czy przychodnia może odmówić przyjęcia pacjenta?
FAQ Zmiana przychodni
Istnieje możliwość, że placówka nie ma kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. Bez umowy z NFZ nie może świadczyć usług opieki zdrowotnej w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego.
Najprawdopodobniej przychodnia nie przesłała Twojej deklaracji do Narodowego Funduszu Zdrowia. Nie trzeba nic robić, wystarczy poczekać na uaktualnienie danych.
Tak, zmiana przychodni online jest całkowicie bezpieczna i wygodna.
Nie ma konieczności, żeby dziecko towarzyszyło nam podczas zmiany przychodni.
Bibliografia
https://www.gov.pl/web/rpp/najczesciej-zadawane-pytania-i-odpowiedzi
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta#jak-sie-zalogowac
https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/wybor-lekarza-pielegniarki-poloznej-poz
https://pacjent.gov.pl/artykul/jak-wybrac-lub-zmienic-swiadczeniodawce-poz