Jak sprawdzić, czy jestem ubezpieczony w NFZ?

Opublikowano 24.02.2025

Autor Redakcja Medunit.pl

Jak sprawdzić, czy jestem ubezpieczony? Medunit.pl

Ubezpieczenie zdrowotne umożliwia dostęp do bezpłatnej opieki zdrowotnej, dlatego warto upewnić się, czy dalej przysługuje nam prawo do świadczeń medycznych w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Można wymienić kilka sposobów sprawdzenia ważności ubezpieczenia np. poprzez Internetowe Konto Pacjenta.

Co to jest elektroniczna weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ)?

Elektroniczna weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) to system umożliwiający placówkom medycznym szybkie sprawdzenie informacji, czy pacjent jest uprawniony do świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ. W systemie eWUŚ zawarta jest również informacja potwierdzającą prawo do świadczeń zdrowotnych osób ubezpieczonych w innych państwach UE/EFTA, które mieszkają w Polsce i mają odpowiednie poświadczenie wystawione przez NFZ.

Weryfikacja jest przeprowadzana na podstawie danych otrzymywanych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).

Jak sprawdzić ubezpieczenie w NFZ?

Kontakt z NFZ

Istnieje kilka możliwości sprawdzenia ważności ubezpieczenia zdrowotnego w NFZ. Jedną z nich jest bezpośrednie skontaktowanie się z oddziałem NFZ w celu uzyskania informacji lub korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta.

Rejestracja placówki

Innym sposobem jest sprawdzenie bezpośrednio w rejestracji w placówce medycznej. Podczas weryfikacji należy podać swój numer PESEL oraz potwierdzić swoją tożsamość jednym z dokumentów, np. dowód osobisty czy paszport. W przypadku dzieci, które są objęte obowiązkiem szkolnym, w rejestracji wystarczy okazać ważną legitymację szkolną.

PUE

Sprawdzenie ubezpieczenia jest również możliwe poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE). Rejestracji na stronie można dokonać poprzez użycie podpisu kwalifikowanego, profilu zaufanego lub bankowości elektronicznej.

Jak sprawdzić eWUŚ w mojeIKP?

Aby sprawdzić, czy przysługuje nam prawo do leczenia w ramach ubezpieczenia w NFZ w aplikacji mojeIKP, należy uruchomić aplikację, a następnie:

  • zalogować się;

  • przejść do sekcji e-zdrowie (na dole ekranu)'

  • kliknąć kafelek „Ubezpieczenie zdrowotne”;

  • zobaczyć na górze jeden z dwóch komunikatów: Narodowy Fundusz Zdrowia POTWIERDZA w danym dniu prawo do świadczeń zdrowotnych (zielony)/ Narodowy Fundusz Zdrowia NIE POTWIERDZA prawa do świadczeń (szary).

MojeIKP jest bezpłatną aplikacją, którą można pobrać na system Android z Google Play lub IOS z App Store.

Zobacz także: Czy przychodnia może odmówić przyjęcia pacjenta?

Co zrobić, gdy system nie potwierdza mojego ubezpieczenia zdrowotnego?

Można podjąć kilka kroków w sytuacji, gdy eWUŚ nie potwierdza ubezpieczenia (lub ubezpieczenia członka rodziny).

  • Przedstawić dokument potwierdzający ubezpieczenie, np. legitymacja emeryta-rencisty, zaświadczenie od pracodawcy, zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego lub inny dokument potwierdzający status ubezpieczonego;

  • Skontaktować się z pracodawcą w celu potwierdzenia zgłoszenia przez niego do ubezpieczenia zdrowotnego i regularnego odprowadzenia składek.

W sytuacji, gdy konieczne jest skorzystanie ze świadczeń opieki zdrowotnej, a nie posiada się przy sobie dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie, pacjent ma prawo do złożenia stosownego oświadczenia. Odpowiedni druk powinno się otrzymać od świadczeniodawcy.

Dane kontaktowe do odpowiedniego oddziału NFZ można odnaleźć na stronie nfz.gov.pl .

Co zrobić, gdy nie jestem ubezpieczony?

W sytuacji, gdy nie jest się ubezpieczonym, należy zwrócić się do oddziału wojewódzkiego NFZ, aby wypełnić wniosek o objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym. Należy zabrać ze sobą dokument tożsamości oraz dokument potwierdzający ostatni okres ubezpieczenia, np. zaświadczenie z zakładu pracy potwierdzające opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne, potwierdzenie dowodu wpłaty ostatniej składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Infografika nt. przychodni POZ

Gdy ubezpieczenie nie obowiązywało przez okres powyżej 3 miesięcy, objęcie ubezpieczeniem dobrowolnym uzależnione jest od wniesienia opłaty dodatkowej. Koszt, jaki należy ponieść jest uzależniony od czasu, w którym dana osoba nie była objęta ubezpieczeniem.

Dla osoby zgłaszającej wolontariusza oraz cudzoziemców są inne podstawy wymiaru składki.

Ubezpieczenie zdrowotne w NFZ - jak wygląda?

W Polsce, za ubezpieczenie zdrowotne odpowiada Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), który gwarantuje dostęp do bezpłatnej opieki medycznej m.in. wizyt u lekarza rodzinnego (np. w przychodni Medunit), specjalisty, pobytu w szpitalu, obycia rehabilitacji. Ubezpieczenie zdrowotne nie obejmuje wypłaty zasiłków chorobowych czy macierzyńskich - jest to finansowane z ubezpieczenia chorobowego.

Ubezpieczeniu zdrowotnemu podlega każdy, kto:

  • objęty jest obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnego (np. pracownik, osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, emeryt, rencista, bezrobotny);

  • jest członkiem rodziny osoby ubezpieczonej oraz został zgłoszony do ubezpieczenia.

Kiedy tracę prawo do świadczeń zdrowotnych?

Prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych z budżetu państwa zwykle wygasa po 30 dniach (miesiąc) od momentu zakończenia obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego, np. po zakończeniu umowy o pracę, prowadzenia działalności gospodarczej lub przebywaniu na urlopie bezpłatnym.

Nieco odmienna sytuacja może występować w przypadku osób, które ukończyły szkołę ponadpodstawową lub zostały skreślone z listy uczniów - prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje przez 6 miesięcy od dnia zakończenia nauki. Dla osób, które ukończyły szkołę wyższą, szkołę doktorską lub zostały skreślone z listy studentów - prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje przez 4miesiące.

Zobacz także: Jak zmienić przychodnię? Poradnik 2025

Bibliografia

  • pacjent.gov.pl [dostęp online styczeń 2025]: https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/nie-daj-sie-zaskoczyc-sprawdz-swoje-ubezpieczenie
  • https://www.gov.pl/web/zdrowie/obowiazkowe-ubezpieczenie-zdrowotne
  • nfz.gov.pl [dostęp online styczeń 2025]: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/ubezpieczenia-w-nfz/
  • eKonsultacja z eReceptą za darmo na NFZ w aplikacji Medunit
    Pobierz aplikację Pobierz aplikację